زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟


زگیل تناسلی زائده‌های نرم و گوشتی هستند که در ناحیه تناسلی یا اطراف مقعد ظاهر می‌شوند. این زگیل ها از عوارض عفونت های مقاربتی هستند و توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. در این مقاله از مجله دارو درگ قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در مورد علائم، علل و روش های درمان زگیل تناسلی به شما ارائه دهیم. به یاد داشته باشید که HPV یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است و این اطلاعات برای همه ضروری است. پس اگر سلامتی شما مهم است تا انتها با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست و چه شکلی دارد؟

همانطور که در ابتدا انجام دادیم، زگیل تناسلی یک زائده نرم و گوشتی است که در ناحیه تناسلی ظاهر می شود و می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود.

زگیل تناسلی بیماری های مقاربتی هستند که توسط انواع کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این انواع با انواع خطرناک تری که باعث دیسپلازی دهانه رحم و سرطان می شوند متفاوت هستند.

HPV شایع ترین بیماری مقاربتی است. مردان و زنان فعال از نظر جنسی در معرض خطر عوارض ناشی از HPV (که شامل زگیل تناسلی می شود) هستند. عفونت پاپیلومای انسانی برای زنان خطرناک تر است زیرا برخی از انواع آن باعث سرطان دهانه رحم و فرج می شود.

کلید مدیریت این عفونت مراقبت و درمان است.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی (از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعدی) گسترش می یابد. راش هفته ها یا ماه ها پس از عفونت ظاهر می شود.

گاهی اوقات زگیل تناسلی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. این لکه ها ممکن است بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی سیاه باشند. قسمت بالایی زائده شبیه گل رز است که در صورت لمس خشک یا کمی برجسته می شود.

کمان می تواند گروهی یا تکی باشد.

زگیل تناسلی در مردان در مناطق زیر ظاهر می شود:

آلت تناسلی

کیسه بیضه

برکه

ران

داخل یا اطراف مقعد

در زنان، زگیل تناسلی در نواحی زیر ظاهر می شود:

داخل واژن یا مقعد

قسمت بیرونی واژن یا مقعد

در دهانه رحم

زگیل تناسلی روی لب‌ها، دهان، زبان یا گلو افرادی که رابطه دهانی با فرد آلوده به HPV داشته‌اند ظاهر می‌شود. (شکل 4)

حتی اگر زگیل تناسلی قابل مشاهده نباشد، باز هم می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

ترشح غیر طبیعی از اندام تناسلی

ناودانی

خون ریزی

التهاب

اگر زگیل تناسلی بزرگ یا گسترده باشد، وضعیتی ناخوشایند و دردناک ایجاد می کند.

چه چیزی باعث زگیل تناسلی می شود؟

زگیل تناسلی توسط HPV ایجاد می شود. در بیشتر موارد، حدود 30 تا 40 نوع HPV به طور مستقیم بر سیستم تولید مثل تأثیر می گذارد. اما تنها چند نوع آن باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس پوستی بسیار مسری است. به همین دلیل، آن را یک بیماری مقاربتی می دانند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، HPV آنقدر شایع است که بسیاری از افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می شوند.

با این حال، در بسیاری از موارد، HPV عوارض جانبی (از جمله زگیل تناسلی) ایجاد نمی کند. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی خود به خود ناپدید می شود.

زگیل‌های تناسلی معمولاً در اثر سویه‌ای متفاوت از HPV نسبت به زگیل‌هایی که روی دست‌ها یا سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌کنند، ایجاد می‌شوند. یعنی همان طور که زگیل روی دست به سمت ناحیه تناسلی حرکت نمی کند، زگیل ناحیه تناسلی نیز به سمت دست یا سایر قسمت های بدن حرکت نمی کند.

چه کسانی به زگیل تناسلی مبتلا می شوند؟ با فرازطب همراه باشید.

هر فردی که از نظر جنسی فعال است در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، زگیل تناسلی در افرادی که:

آنها زیر 30 سال سن دارند

سیگار می کشند

او سیستم ایمنی ضعیفی دارد

آنها سابقه کودک آزاری دارند

مادر آنها در هنگام زایمان به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شده بود

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در زنان و مردان

برای تشخیص این بیماری، پزشکان سوالاتی در مورد سلامت فرد و سابقه فعالیت جنسی می پرسند. همچنین مناطقی را که زگیل تناسلی در معرض خطر هستند بررسی می کند.

تشخیص زخم تناسلی در زنان

زگیل ها می توانند در اعماق بدن زن رشد کنند، بنابراین معاینه لگن توسط پزشک ممکن است ضروری باشد. پزشکان اغلب از یک محلول اسیدی خفیف استفاده می کنند تا زگیل ها را بیشتر نمایان کنند.

همچنین ممکن است پزشک آزمایش پاپ را تجویز کند. این آزمایش یک آزمایش سریع و آسان است که سلول های دهانه رحم را با استفاده از سواب جمع آوری می کند. سپس این سلول ها از نظر وجود HPV بررسی می شوند.

برخی از انواع HPV می توانند نتایج غیرطبیعی تست پاپ را ایجاد کنند که نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی است. در صورت مشاهده چنین ناهنجاری هایی، فرد برای انجام آزمایشات بعدی تحت چندین آزمایش قرار می گیرد که کولپوسکوپی است.

پزشک برای زنانی که مشکوک به سرطان سینه هستند، آزمایش DNA را تجویز می کند. این آزمایش سویه های HPV را در بدن تشخیص می دهد.

متأسفانه آزمایش خاصی برای تشخیص HPV در مردان وجود ندارد.

راه های درمان زگیل تناسلی

اگرچه زگیل ها به طور طبیعی در طول زمان ناپدید می شوند، ویروس HPV در سلول های پوست باقی می ماند. این بدان معناست که فرد بارها دچار زگیل می شود. بنابراین، کنترل علائم برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران مهم است. زگیل های داخلی حتی در صورت عدم وجود زگیل فعال یا سایر علائم مسری هستند.

در صورت انتخاب فرد مبتلا، درمان می تواند ظاهر زگیل تناسلی را بهبود بخشد و درد ناشی از آنها را کنترل کند. با این حال، زگیل تناسلی هرگز به طور کامل از بین نمی رود و درمان قطعی وجود ندارد.

پزشکان معمولاً یکی از داروهای زیر را برای درمان موضعی زگیل تناسلی تجویز می کنند:

نام تجاری Aldara AmyKimod

Podophilin E Podofilox (Condylox)

تری کلرواستیک اسید (capitate TCA)

اگر زگیل تناسلی به مرور زمان از بین نرود، ممکن است فرد برای برداشتن آنها به جراحی سرپایی نیاز داشته باشد. پزشکان می توانند زگیل ها را به روش های زیر حذف کنند:

کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی

کرایوسرجری یا انجماد زگیل

لیزر درمانی

بریدگی زگیل

تزریق اینترفرون

درمان های خانگی برای زگیل تناسلی

زگیل تناسلی با داروهای OTC مورد استفاده برای زگیل های پوستی درمان نمی شود. زگیل تناسلی و زگیل متفاوت است و توسط انواع مختلف HPV ایجاد می شود. درمان زگیل های پوستی قوی تر از زگیل تناسلی است. درمان نادرست نه تنها مفید است بلکه مضر است.

برخی از درمان های خانگی مفید هستند، اما هیچ مدرک قابل اعتمادی برای اثبات اثربخشی آنها وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه برای درمان خانگی ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن‌های HPV که با نام‌های گارداسیل و گارداسیل ۹ شناخته می‌شوند، می‌توانند از مردان و زنان در برابر اکثر گونه‌های رایج HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند، محافظت کنند. لازم به ذکر است که این واکسن ها همچنین از زنان در برابر سویه های مرتبط با سرطان دهانه رحم محافظت می کنند.

این واکسن برای افراد 9 تا 45 سال قابل تزریق است. واکسن HPV یک، دو بار یا سه بار بسته به سن فرد تزریق می شود. واکسن باید زمانی تزریق شود که فرد زندگی جنسی نداشته باشد. اگر افراد به ویروس HPV آلوده شوند، اثربخشی واکسن کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که واکسن دیگری به نام سرواریکس وجود دارد. این واکسن در پیشگیری از سرطان دهانه رحم موثر است، اما در پیشگیری از زگیل تناسلی بی تاثیر است.

استفاده از کاندوم یا مانع دهانی نیز خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می دهد.

آیا زگیل تناسلی مسری است؟

بله، همانطور که قبلاً گفتیم، زگیل تناسلی و ویروس ایجاد کننده آنها (HPV) بسیار مسری هستند. زگیل تناسلی قابل درمان نیست. بنابراین، فرد مبتلا به این ویروس تا پایان عمر آلوده خواهد بود.

یک فرد مبتلا (حتی اگر زگیل ها درمان و برداشته شوند) می تواند دیگران را آلوده کند و به آنها زگیل تناسلی یا HPV بدهد.

آیا می توان بدون داشتن زگیل تناسلی رابطه جنسی داشت؟

اگر زگیل تناسلی دارید سرد باشید. چند راه برای جلوگیری از آلوده شدن همسرتان وجود دارد.

به همسرتان بگویید که زگیل تناسلی دارید. این به شما کمک می کند تا با هم کار کنید تا رابطه جنسی خود را ایمن نگه دارید.

از شریک زندگی خود بخواهید واکسن HPV را دریافت کند. همانطور که گفتیم واکسن گارداسیل از افراد در برابر زگیل تناسلی محافظت می کند.

هنگام رابطه جنسی از کاندوم و محافظ دهان استفاده کنید.

از آمیزش جنسی (حتی با کاندوم) تا زمانی که پوست قابل مشاهده است خودداری کنید. زگیل ها ممکن است در مناطقی ایجاد شوند که کاندوم نمی تواند آنها را بپوشاند.

سیگار کشیدن ممنوع. خطر ابتلا به زگیل تناسلی و عود مجدد آن در میان افراد سیگاری بیشتر است.

نتیجه

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. زگیل تناسلی به مردان و زنان حمله می کند، اما عوارض در زنان بیشتر است. زگیل تناسلی معمولاً با گذشت زمان ناپدید می شود، اما برای جلوگیری از عود، درمان لازم است. اگرچه زگیل تناسلی قابل درمان است، اما می تواند دوباره ظاهر شود.

اگر فکر می کنید  نیاز به درمان زگیل تناسلیدارید، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشکان علاوه بر تشخیص صحیح، بهترین روش درمانی را نیز ارائه می دهند. اگر پزشکتان تأیید کرد که شما زگیل تناسلی دارید، به همسرتان اطلاع دهید. شاید سخت به نظر برسد اما به سلامت همسرتان کمک می کند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.