اگر دچار سرمازدگي شدم، چه بايد بكنم؟

اين عارضه ابتدا با بي‌حسي ناشي از سردي و همراه با سرخي روي پوست پريده‌رنگ آغاز مي‌شود و با تورم و تاول ادامه مي‌يابد.

سرمازدگي مي‌تواند به خاطر جذب بيشتر خون به اندام‌هاي حياتي و درنتيجه محدود شدن جريان خون به نوك انگشتان و اندام‌هايي كه در دورترين نقاط بدن قرار گرفته‌اند، به آن‌ها لطمه بزند. بخش‌هايي از بدن كه خون كمتري به آن‌ها مي‌رسد سردتر مي شوند و مايعات درون آنها به‌ صورت بلورهاي يخ منجمد مي‌شود.

اين عارضه تا چه حد جدي است؟

سرمازدگي ممكن است در چند مرحله از نوع خفيف تا بسيار جدي رخ دهد. عوارض خفيف آن شامل بي‌حسي، سرخي پوست، درد كم و سوزن سوزن شدن اندام‌ها است. اين يك اخطار است كه بايد به جايي گرم برويد. در موارد جدي‌تر از سرمازدگي سطحي، پوست تاول مي‌زند و حتي ممكن است احساس گرمي كند.

سرمازدگي شديد شامل تمام لايه‌هاي پوست و بافت زير آن مي‌شود. در اين موارد، ممكن است فرد نداند دچار سرمازدگي شديد شده است زيرا ديگر حس درد يا سرما در محل سرمازده ندارد.

در سرماي شديد به جاده نزنيد

ممكن است افرادي كه رنگ پوستشان روشن‌تر است متوجه تغيير رنگ آن به آبي-خاكستري شوند. احتمال دارد اندام‌هايي مثل نوك انگشتان و بيني و گوش‌ها كه خون به آن‌ها نمي‌رسد بميرند و نياز باشد كه بافت‌هاي مرده با عمل جراحي برداشته شوند. اگر سرمازدگي شديد باشد، اندام يخ‌زده بايد قطع شود.

چگونه از سرمازدگي اجتناب كنيم؟

به گزارش اينديپندنت، متخصصان تاكيد مي كنند كه در هواي سرد و يخبندان براي جلوگيري از اين عارضه، ترجيحا در محيط گرم و بسته بمانيد. اگر بايد در هواي باز قرار بگيريد، چند لايه لباس گرم بپوشيد (از جمله روي محل‌هاي آسيب‌پذير را با استفاده از بالاكلاوا يا همان كلاه دوچشمي، دستكش‌هاي ضخيم و چكمه‌هاي ضد آب و گرم بپوشانيد) و مدت‌زمان زيادي را در سرما نمانيد. اگر در سرما گير كرديد، براي توليد گرما در بدنتان حركت كنيد.

سالمندان و كودكان و نيز بي‌خانمان‌ها، كوهنوردان و شكارچيان بيشتر در معرض خطر سرمازدگي قرار دارند.

اگر دچار سرمازدگي شدم، چه بايد بكنم؟

بلافاصله به پزشك مراجعه كنيد. سعي كنيد محل سرمازدگي را لمس نكنيد آن را ماساژ ندهيد و نخارانيد زيرا اين عمل، پوستِ آن محل را مي‌كَنَد و موجب لطمه‌هاي دائمي خواهد شد. روي پاي سرمازده نيز راه نرويد.

تا هنگام فرارسيدن كمك سعي كنيد جايي گرم ـ اما نه داغ (نه در كنار آتش) پيدا كنيد. هنگامي‌ كه به محل گرم رسيديد، تمام البسه خيستان را دربياوريد و لباس گرم بپوشيد يا پتو دورتان بپيچيد. هيچ شيء داغي را روي محل سرمازده نگذاريد. اين محل بايد به‌ آرامي گرم شود. آب گرم ۳۷ تا ۳۹ درجه مي‌تواند كمك كند. گرم كردن محل سرمازده مي‌تواند دردناك باشد كه كادر درمان به‌ احتمال‌قوي برايش داروهاي ضد درد تجويز خواهد كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.