پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟


شما می خواهید برای کار و استفاده شخصی خود یک چاپگر  آوافرهنگ بخرید، اما با مدل های مختلف موجود در بازار سردرگم شده اید. شاید نام چاپگر لیزری را در فروشگاه های مختلف شنیده باشید، اما مطمئن نیستید که آیا نیاز شما را برآورده می کند یا خیر. در مقاله چاپگر لیزری چیست شما را با این فناوری، کاربرد، مزایا و معایب آن آشنا می کنیم تا با دانستن این نکات خرید بهترین چاپگر را تجربه کنید.

تاریخچه چاپ لیزری چیست؟

اولین چاپگر لیزری در سال 1975 ساخته شد، نه سال پس از آن که HP اولین چاپگر لیزری خود را معرفی کرد، یک چاپگر سبک، سریع و مقرون به صرفه. این چاپگر با قابلیت چاپ 8 صفحه در دقیقه، تحول بزرگی در تکنولوژی تجهیزات اداری ایجاد کرد.

در طول سال ها، پرینترهای لیزری اچ پی نیز با تکنولوژی تکامل یافته و قابلیت های خود را گسترش داده اند. این پیشرفت همچنین در اولین چاپگر لیزری چند کاره HP که در سال 1998 معرفی شد، مشاهده شد که قادر به کپی، اسکن و فکس همزمان بود. در حال حاضر پرینترهای لیزری HP می توانند تا 70 صفحه رنگی در دقیقه چاپ کنند. شاید همین عامل دلیلی باشد که با وجود رقبای قدرتمندی مانند سامسونگ و کانن، HP همچنان در بازار پرینترهای لیزری پیشتاز باقی می ماند.

مزیت پرینتر لیزری چیست؟

اولین سوالی که هنگام خرید پرینتر HP به ذهن خطور می کند این است که کدام یک بهتر است: چاپگر جوهر افشان یا چاپگر لیزری؟ برای پاسخ به این سوالات و در نهایت انتخاب بین دو مدل: شما باید نحوه استفاده از آن را بدانید. به خصوص اگر از پرینتر لیزری استفاده می کنید.

اگر مجبور هستید روزانه اسناد و کتاب های زیادی را چاپ و باز کنید و کیفیت چاپ سیاه و سفید برای شما مهم است، بهتر است یک چاپگر لیزری انتخاب کنید. این چاپگر برای شرکت هایی که حجم کاری سنگینی دارند و چاپ سریع اسناد برایشان مهم است می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. پرینترهای لیزری برای چاپ اسناد کوچک و بزرگ ایده آل هستند.

توجه داشته باشید که چاپگرهای لیزری دارای سینی کاغذ هستند. بنابراین در زمان مشخص شده می توان صفحات بیشتری را چاپ کرد. آنها می توانند هزاران صفحه در ماه را بدون هیچ مشکلی چاپ کنند. اما اگر به دنبال چاپگری برای عکس های با کیفیت هستید. و می خواهید عکس ها را در یک آلبوم قرار دهید، آنها را قاب کنید، یا در یک گالری قرار دهید. همچنین باید به دنبال چاپگر جوهرافشان باشید. زیرا کیفیت چاپ عکس روی پرینترهای لیزری قابل قبول و متوسط ​​است.

اکثر مدل های چاپگر لیزری دارای وضوح تصویر یا dpi حدود 600 نقطه در اینچ هستند. این سطح وضوح برای چاپ معمولی و روزانه در شرکت ها و مشاغل کوچک کافی است. البته وضوح چاپگرهای لیزری پیشرفته می تواند به 2400 نقطه در اینچ برسد.

یکی از بزرگترین معایب پرینترهای جوهر افشان خشک شدن کارتریج های گران قیمت آنها در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه است. جوهر خشک شده می تواند بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد و باعث خرابی قطعات شود. اما کارتریج تونر پرینتر لیزری این مشکل را ندارد و در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه با خشک شدن کارتریج مواجه نخواهید شد.

تونر پرینتر لیزری چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تونر چاپگر لیزری صحبت کنیم، ابتدا باید با کارتریج و کاربرد آن در چاپگر آشنا شویم. کارتریج منبع جوهر چاپگر است به عبارت دیگر موادی که چاپگر برای چاپ اسناد و عکس ها استفاده می کند در داخل این منبع قرار دارد. بر اساس چاپگری که برای نیاز خود انتخاب می کنید، کارتریج ها نیز به دسته جوهر و تونر تقسیم می شوند. کارتریج تونر شامل قطعات مختلفی مانند چیپست، درام، تونر و البته خود کارتریج می باشد. چیپ ست قطعه ای است که در تونر و کارتریج جوهر استفاده می شود.

این قطعه وظیفه اتصال کارتریج به کارتریج و اتصال این دو را بر عهده دارد تا بتوان کارتریج را انجام داد. همچنین چیپست وظیفه اطلاع رسانی در مورد کارتریج های تونر باقیمانده را بر عهده دارد. درام یک قسمت استوانه ای آبی رنگ است که فقط در داخل کارتریج تونر یافت می شود و نقش عمده ای در کیفیت تصویر چاپی دارد.

آهنربا یک میله استوانه ای است که در مخزن اصلی قرار می گیرد و تونر را جذب کرده و در حین چاپ به درام منتقل می کند. تیغه نیز در مخزن زباله و قسمت پایینی درام قرار دارد و وظیفه تمیز کردن آن را در حین چرخش بر عهده دارد.

اکنون که با کارتریج و برخی از قطعات مختلف آن آشنا شدید، باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید که تونر پرینتر لیزری چیست؟ داخل کارتریج پودر پلی استر فشرده شده است، این پودر برای سفت شدن روی کاغذ نیاز به حرارت دارد. کارتریج تونر نباید در معرض رطوبت و نور خورشید باشد.

به یاد داشته باشید، اگر تونر روی لباس شما می‌افتد، لکه را فقط با آب سرد پاک کنید. آب داغ ذرات تونر را حل کرده و باعث خیس شدن آنها در لباس می شود. تونرها بسته به نوع چاپگر لیزری که انتخاب می‌کنید در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. مواد کارتریج تونر از پلاستیک ذوب شده ساخته شده است، بنابراین اگر صفحه خیس شود، جوهر پخش نمی شود.

چاپگرهای لیزری چگونه کار می کنند چگونه یک چاپگر به چاپ لیزری دست می یابد؟

اگرچه این نوع چاپگر را چاپگر لیزری می نامند، اما در واقع یک چاپگر الکتریکی است که کاغذ و تصاویر را روی کاغذ چاپ می کند. به عبارت دیگر پرینترهای لیزری از الکتریسیته ساکن برای چسباندن تونر به کاغذ استفاده می کنند. این دستگاه از ترانسفورماتور ولتاژ بالا برای تحویل بارهای الکتریکی استفاده می کند.

پس از ارسال فایل، چاپگر اسناد را پردازش می کند. شارژ مواد منفجره خوب است.

پرتو لیزر سپس به یک آینه هدایت می شود و به آن می تابد که به نوبه خود لیزر را به درام منعکس می کند. همانطور که پرتو لیزر، آینه تصویر را منعکس می کند. هنگامی که لیزر به درام برخورد می کند، بار مثبت منفی می شود.

در مراحل زیر ذرات ریز جوهر با استفاده از غلتکی که به درام متصل است بر روی آن پخش می شود. جوهر دارای بار الکتریکی مثبت است و فقط به قسمت بار منفی درام می چسبد. وقتی کاغذ از طریق چاپگر وارد درام می شود، تبدیل به بار منفی می شود.

وقتی کاغذ از طریق چاپگر وارد درام می شود، بار منفی کاغذ ذرات تونر را از درام دور می کند. در این مرحله پودر تونر روی کاغذ اعمال می شود. سپس کاغذ از طریق غلتک های داغ که به نام فیوزینگ معروف هستند عبور داده می شود تا گرما و فشار دانه های تونر را به کاغذ ذوب کنند. به همین دلیل کاغذ پس از خروج از چاپگر لیزری داغ می شود.

آشنا به انواع پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری بسته به هدف و عملکردشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. برای دسته بندی انواع پرینترهای لیزری بر اساس مشخصات و نوع چاپ آنها باید بگوییم که پرینترهای لیزری به دو دسته رنگی و سیاه و سفید تقسیم می شوند. شما اشاره کردید که تونر بسته به نوع چاپگری که انتخاب می کنید متفاوت است. چاپگرهای سیاه و سفید از کارتریج های مشکی و پرینترهای رنگی علاوه بر رنگ مشکی از آبی، زرد و قرمز استفاده می کنند.

اگر پرینترهای لیزری را بر اساس کاربردشان در نظر بگیریم، باید آنها را به تک منظوره و چند منظوره تقسیم کنیم. چاپگر لیزری یکبار مصرف فقط می تواند اسناد و عکس ها را چاپ کند. علاوه بر چاپ، یک چاپگر لیزری چند منظوره می تواند کپی، فکس و حتی اسکن کند.

مزایای پرینترهای لیزری را بررسی می کند

امکان شارژ کارتریج پرینتر لیزری وجود دارد و کارتریج آن ظرفیت و عمر بیشتری نسبت به کارتریج جوهر دارد.

سرعت چاپ پرینتر لیزری بالاتر و سریعتر از چاپگر جوهرافشان است.

یکی از مواردی که قبل از خرید چاپگر باید در مورد آن تحقیق کنید، هزینه استفاده از آن است. خرید لوازم و کارتریج های پرینتر لیزری ارزان است.

چاپ اسناد و متون با چاپگر لیزری بسیار با کیفیت می باشد.

بررسی معایب پرینترهای لیزری

چاپگرهای لیزری می توانند اشکال و تصاویر را چاپ کنند، اما این تصاویر چاپ شده با عملکرد چاپگرهای جوهر افشان قابل مقایسه نیستند.

قیمت خرید پرینتر لیزری از پرینتر جوهرافشان گرانتر است.

پرینترهای لیزری بزرگتر از پرینترهای جوهرافشان هستند و به فضای زیادی نیاز دارند.

تفاوت بین پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان

در ادامه مقاله به تفاوت پرینتر لیزری و جوهرافشان خواهیم پرداخت. زیرا هنگام خرید چاپگر باید اطلاعات کافی در مورد هر دو پرینتر داشته باشید.

برای چاپ یک تصویر رنگی، یک چاپگر جوهرافشان باید کارتریج مشکی را با سه رنگ آبی، قرمز و زرد ترکیب کند. فرآیند ادغام کارتریج ها در یک چاپگر جوهر افشان طولانی و زمان بر است. به طور مشابه، سرعت چاپ در دقیقه چاپگر جوهر افشان در مقایسه با چاپگر لیزری بسیار کم و کند است.

نکته دیگری که هنگام خرید چاپگر باید بدانید قیمت خرید و قیمت مصرف کننده آن است. وقتی برای خرید و فروش تجهیزات اداری به بازار می روید، متوجه می شوید که قیمت خرید پرینترهای جوهرافشان بسیار پایین است. قیمت ارزان دستگاه شامل هزینه مواد مصرفی و جوهر چاپگر نمی شود.

کارتریج‌های جوهر را می‌توان مشابه کارتریج‌های تونر شارژ کرد، اما چون این فرآیند به سخت‌افزار چاپگر آسیب می‌زند، شارژ کارتریج‌های جوهر توصیه نمی‌شود.

در این مقاله سعی شده است پرینترهای لیزری، نحوه کار و مزایا و معایب آنها را توضیح دهیم. به طور کلی قبل از خرید چاپگر بهتر است دفترچه راهنمای خرید را مطالعه کرده و مطابق با نیاز خود یکی را انتخاب کنید. اگرچه پرینترهای لیزری کارایی و سرعت بالایی دارند، اما در صورت عدم سرویس دهی به موقع، خراب می شوند و از کار می افتند. بهتر است برای جلوگیری از این مشکل، یک سرویس چاپ و ویرایش را در برنامه خود قرار دهید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.