کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ (ارزیابی مزایا، مشکلات و گزینه های درمانی)


بسیاری از شرایط بالینی مانند تغییر رنگ دندان، شکستگی‌های گسترده، نامرتبی دندان‌ها یا پوسیدگی دندان می‌توانند باعث ایجاد انحراف در زیبایی طرح لبخند شوند. این معمولاً یک تصویر ناخوشایند از خود ایجاد می کند و تأثیر منفی بر کیفیت زندگی دارد. در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی می توان این شرایط بالینی را اصلاح یا درمان کرد و زیبایی را به لبخند بازگرداند. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها ترکیب شیر دندان است. ونیرهای کامپوزیت یک روش درمانی محافظه کارانه و متداول است که طرح لبخند را به صورت اساسی و بدون آسیب به دندان ها اصلاح می کند.

روکش دندان چیست؟

قبل از دست زدن به ونیرهای کامپوزیت ابتدا باید مفهوم روکش را درک کرد. روکش های دندانی را می توان به عنوان لایه ای از مواد همرنگ دندان توصیف کرد. این لایه به منظور زیبایی و اصلاح طرح لبخند بر روی سطح دندان اعمال می شود. روکش ها می توانند ناهنجاری های دندان را اصلاح کنند یا آسیب سطح خارجی دندان را ترمیم کنند.

این دو نوع مختلف روکش دندان هستند

روکش ها به دو دسته روکش های سرامیکی (لمینیت) و ونیرهای کامپوزیت تقسیم می شوند. لمینت محبوب ترین نوع روکش دندان است و از خواص مینای دندان خودمان تقلید می کند. لمینت ها بسیار کاربردی هستند و تقاضای زیادی دارند زیرا آنها از نزدیک خواص مینای دندان واقعی ما را تقلید می کنند.

برای نصب لمینت کوچکترین قسمت دندان نیاز به تراشیدن دارد و این ریش بسیار کوچک است و برای نصب لمینت بسیار نازک لابراتوار بدون شانه روی دندان کافی است. روکش دندان نام دیگری برای روکش ها است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

کامپوزیت ونیر یک درمان دندانپزشکی بسیار محافظه کارانه با تراشیدن بسیار بسیار کم و ارزان تر از لمینت دندان است. این در واقع درمانی است که در آن ظاهر دندان های جلویی با کمک لایه های رزین کامپوزیت بهبود می یابد. تقریباً تمام مشکلات دندانی که با لمینت قابل حل است با ونیرهای کامپوزیت نیز قابل حل است. تغییر رنگ داخلی دندان ها، فاصله بین دندان ها، از بین رفتن مینای دندان، کوتاه شدن دندان ها، انواع لکه های دندان و .... در اینجا برخی از مشکلاتی که می توان با موفقیت با پوشش های کامپوزیت حل کرد، آورده شده است.

ونیرهای کامپوزیت با استفاده از رزینی که قابلیت چسبندگی یا چسبندگی به بافت دندان را دارد به دندان متصل می شود. به دلیل این خاصیت باندینگ، هنگام تثبیت طرح لبخند با ونیرهای کامپوزیت یا هر ترمیم با استفاده از کامپوزیت، نیازی به برداشتن بافت دندان برای ایجاد باند نیست. کامپوزیت ها به دلیل ماهیت محافظه کارانه، چسبندگی خوب به بافت های دندان و زیبایی، انقلابی در دندانپزشکی ترمیمی ایجاد کرده اند.

روکش کامل

از طرف دیگر، ونیرهای کامپوزیت کامل دندان برای ترمیم آسیب های گسترده یا سطوح داخلی آسیب دیده که بیشتر دندان ها را می پوشانند، استفاده می شود. به عبارت ساده، با یک تکه روکش به عنوان پانسمان مخلوط، تنها بخشی از دندان با مخلوط پوشانده می شود، اما با یک پانسمان کامل یا کامل، کل ناحیه دندان با مخلوط پوشیده می شود. در واقع با پروتزهای کامل، تمام دندان های موجود را به صورت طرح لبخند برای حداکثر ترمیم و زیبایی می پوشانیم.

نصب ونیرهای کامپوزیت کامل زمان و مهارت زیادی می طلبد

هنگام در نظر گرفتن روکش کامل به عنوان یک برنامه درمانی، باید تعدادی از عوامل مهم مانند سن بیمار، انسداد یا نحوه چیدمان دندان ها، سلامت بافت ها، محل قرارگیری دندان ها در نظر گرفته شود. و همچنین دهان. بهداشت.

هنگام استفاده از روکش های کامل، مراقبت از سلامت دندان ها به خصوص در مکان هایی که دندان ها با انحنای فیزیولوژیکی مناسب در تماس هستند بسیار مهم است.

پوشش کامل می تواند درمان مستقیم یا غیرمستقیم باشد

روکش کامل را می توان با استفاده از تکنیک های مستقیم و غیر مستقیم ساخت. در تکنیک مستقیم، دندانپزشک روکش های سطح خارجی دندان را با کامپوزیت های زیبایی شکل می دهد که درمانی زمان بر است. در تکنیک غیرمستقیم دندان ها ریخته گری می شوند و براکت های کامپوزیت به صورت غیرمستقیم در آزمایشگاه ساخته می شوند و به دندان ها متصل می شوند. برای افراد جوان یا اگر یک دندان تغییر رنگ داشته باشیم، روش مستقیم یک انتخاب معتبر است.

چه زمانی استفاده از پرده های کامپوزیت بهترین روش درمانی است؟

از آنجایی که کامپوزیت ها پیوند خوبی با مینا و عاج دندان دارند، زمانی که دندان ها به دلایل مختلف مینای خوبی ندارند، گزینه مناسبی برای درمان زیبایی هستند. به طور کلی اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیر مناسب ترین درمان در موارد زیر است:

زمانی که سطح خارجی دندان به دلایل مادرزادی، بیماری، فرسایش، عادات بد، فاقد مینای کافی برای روکش باشد. و ترمیم های قبلی

ترمیم های ترکیبی نامناسب قبلی

حذف بازیابی های قبلی

تغییر رنگ دندان ها

ادامه نوشته: https://drsheidaclinic.com/dental-composite/

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.