8 عادت بدی که باعث سنگ کلیه می شود


سنگ های کلیه رسوبات فلزی سخت (کلسیم، اگزالات و فسفات) هستند که در کلیه شما تشکیل می شوند. سنگ‌های کلیه دلایل زیادی دارند و می‌توانند بر هر قسمتی از سیستم ادراری، از کلیه‌ها گرفته تا مثانه، تأثیر بگذارند و دفع آنها اغلب بسیار دردناک است.

بسته به شرایط بیمار، ممکن است نیاز به مصرف داروهای مسکن باشد. به نظر می رسد نوشیدن آب کافی برای دفع سنگ کلیه ضروری است. درد شدید در پهلو، دردی که تا زیر شکم و مو امتداد می‌یابد، درد در هنگام ادرار، تهوع و استفراغ، نیاز مداوم به ادرار کردن، تب و لرز (در صورت وجود عفونت)، در صورت وجود علائم سنگ سیاه.

بر اساس اطلاعیه دفتر آموزش و ارتقای سلامت جامعه، اگر می خواهید از تشکیل این سنگ ها جلوگیری کنید، باید علل ایجاد این سنگ ها را بدانید. 8 عاملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند به شرح زیر است:

نوشیدن مایعات: اگر فکر می کنید که نوشیدن مایعات سرد به هضم بهتر غذا کمک می کند، در اشتباه هستید. طبق تحقیقات، فروکتوز موجود در این نوشیدنی ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. نوشیدن روزانه یک قوطی نوشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 23 درصد افزایش می دهد.

_ خوردن بیش از حد گوشت: این فرآیند باعث افزایش اسید اوریک در بدن و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می شود. کسانی که گیاهخوار هستند یا بیشتر ماهی می خورند، 30 تا 50 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند.

استفاده بیش از حد از مکمل های ویتامین C: طبق مطالعات اخیر، مکمل های ویتامین C عامل ایجاد سنگ کلیه هستند. کسانی که بیش از 7 مکمل ویتامین C در هفته مصرف می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند. زیرا ویتامین C به صورت اگزالات دفع می شود و می تواند به سنگ کلیه تبدیل شود. البته هیچ ارتباطی بین غذاهای طبیعی سرشار از این ویتامین و سنگ کلیه وجود ندارد.

_ مصرف ناکافی مرکبات: مرکبات حاوی سیترات هستند. ترکیباتی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهند. افزودن لیمو به آب آشامیدنی یک راه آسان برای جلوگیری از سنگ کلیه است.

_ مصرف کم کلسیم: اکثر مردم بر این باورند که کاهش دریافت کلسیم خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. این گفته اشتباه است زیرا طبق نتایج تحقیقات، افرادی که رژیم غذایی کم کلسیم دارند، بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند.

مصرف زیاد سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات سرشار از اگزالات هستند و همانطور که در بالا ذکر شد، این ماده خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اگر سنگ کلیه دارید، کمتر از این سبزیجات مصرف کنید.

کم آبی بدن: ننوشیدن آب کافی خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که حداقل 2 لیتر مایعات در طول روز بنوشید.

مصرف زیاد نمک: مصرف زیاد نمک میزان کلسیم دفع شده از کلیه ها را افزایش می دهد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. بیشتر نمکی که ما مصرف می کنیم در غذاهای مصنوعی پنهان شده است. برای دفع سنگ کلیه به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.