ترس از یک متخصص مسجد جامع اصفهان

 

با توجه به شواهد تاریخی این مسجد پس از فتح یزد به دست سپاهیان اسلام بنا شد اما هیچ سندی معتبری مبنی بر این حرف در دسترس نیست. برج خاموشان محلی بود که زرتشتیان اجسادمرده های خودرا در آن می گذاشتند تا توسط درنده ها وحیوانات خورده شود و هیچ گونه آسیبی به محیط طبیعی اطراف وارد نشود.در اطراف برج خاموشان نیز تعدادی عمارت خشتی وگلی ، آجری و سنگی و ترکیبی از سه به چشم می خورد که برخی از تاریخ شناسان معتقدند مربوط به دوران صفویه است. سفر به اصفهان یکی از واجبات برای ایرانیان است. به چند مورد از معروفترین بناها در این زمینه اشاره میکنیم تا هنگام سفر به جاهای دیدنی جلفا اصفهان از آنها نیز دیدن کنید. این مرکز فعالیت هایی در خصوص آموزش، پژوهش و درمان دیابت دارد و در حال حاضر 37 هزار نفر از استان یزد و خارج از این استان دارای پرونده در این مرکز هستند و روند درمانی آنها به صورت حرفهای انجام می شود. همچنین از مکانهای تفریحی پارک ناژوان لذت ببرید. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما هنگام گشت و گذار در اصفهان بازدید از این مکان را در تقویم برنامه های تفریحی خود قرار دهید و خاطرات خوب و به یاد ماندنی را در ذهن خود و همراهان تان ثبت کنید. کلیسای وانک جزء اولین مکان هایی در اصفهان است که هر فرد پس از ورود به این شهر قصد دیدن آن را می کند و از مشهور ترین جاذبه های توریستی اصفهان است.

معماری و طراحی "موزه ی فردا" توسط سانتیاگوکالاتراوا - آرل بازارهای تاریخی یزد، هنر کهن معماری ایران اسلامی را با منارهها و بادگیرهای زیبایش منظره بینظیری را برای گردشگران خلق می کند. یکی از زیباترین و معروفترین این بازارهای کهن در شهر تاریخی یزد، بازار خان می باشد. و به عنوان نمونهای از آنها میتوان به تیمچه علی خان، ملک، وکیل و تیمچه هراتی که از تیمچههای با قدمت و کهن سال یزد است، نام برد. ازآنجاکه تنوع اقامتگاههای این شهر ممکن است باعث سردرگمی گردشگران شود، به شما توصیه میکنیم که از جاباما کمک بگیرید. در حال حاضر جاده پلهسازی شده است و برای بازدید از دخمه زرتشتیان یزد، کافی است مسیر پلکانی را طی کنید. «بیبی فاطمه حقیرالسادات» ضمن اعلام این خبر، به آمادگی کامل استان یزد برای پذیرایی از مسافران نوروزی اشاره و اظهار کرد: با توجه به ضرورت آمادگی کامل این کلانشهر برای ایام نوروز، ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری یزد از چند ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. ورودی باغ پرندگان اصفهان در سال 1401، بیستهزار تومان اعلام شده است. صخره هایی نیز در این باغ طراحی و ساخته شده است تا شرایط مناسبی را برای حیات پرندگانی که در صخره ها سکونت دارند فراهم آورند. سپس برای این که انتخاب برای شما آسانتر شود، این امکان فراهم شده تا با فیلترکردن امکانات و ویژگیهای موردنظر اقامتگاهتان، در کمترین زمان ممکن آن را پیدا و رزرو کنید. ایستگاه متروی سی و سه پل اصفهان حدودا فاصله دو کیلومتری با این کلیسا دارد که دسترسی آسانی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده است. خانه آقازاده زیباترین بادگیرهای دو طبقه را در خود دارد و همین ویژگی، اهمیت زیادی را به آن بخشیده است. از آنجا با صنعت چاپ کتاب آشنا شد و وقتی به جلفا بازگشت بر آن شد تا چاپ خانه اجاره ماشین جهت سفر ای تاسیس کند. “دستی بر ایران” با معرفی جاذبه های گردشگری یزد شما را به بازدید از دخمه زرتشتیان دعوت می کند.

در سمت راست برج ناقوس کتیبهای آبی رنگ، پوشیده از سنگهای صلیبی به چشم میخورد. «بازتاب نمادها و نشانههای شغلی در سنگهای قبور ارامنه با تأکید بر نقاشیهای آبرنگ در موزهٔ جلفای اصفهان». استفاده از نام جراح برای این ماهی ها نیز به وجود یک تیغه در انتهای بدن و بر روی ساقه دمی آنها مربوط می شود که از ستون فقرات ماهی نشات گرفته و حاوی سمی است که بر روی شکارچیان کوچک، اثر فلج کنندگی دارد؛ اما در انسان فقط درد ایجاد می کند. درواقع سی و سه پل در اینجا به عنوان یک واسطه عمل می کند و چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی وصل می کند. جابر انصاری نیز در نوشته های خود در جایی به احداث پل در سال 1011 هجری قمری اشاره نموده اما در برخی از نوشته های او این تاریخ را زمان صدور دستور ساخت می داند و در کل در نوشته های او تناقض وجود دارد. این عملیات مبارزه بانتایج رضایت بخش توام بوده بطوری که درنقاط سمپاشی به نسبت ۹۷ درصدازتعدادمبتلایان به مالاریا کاسته شدهاست واین خودقدم بسیاربزرگی بود که درراه تامین بهداشت عمومی وجلوگیری از زوال سلامت افرادوبالنتیجه برای بالابردن سطح تولید برداشته شدهاست. مسجد جامع بروجرد نیز بر روی آتشکده باستانی بنا شدهاست و قدیمیترین مسجد در غرب ایران است. تاکسیدرمی در واقع یک روش برای نگهداری طولانی مدت بدن حیوانات است. اصلیترین مصالح ساختمانی استفاده شده در ساخت مسجد آجر است؛ اما در بنای اصلی آن، خشت خام هم بهکاررفته است. در سفر به اصفهان حتما به خیابان چهار باغ هم بروید و پس از گردش در این خیابان به جاذبههای اطراف چهار باغ نیز سری بزنید.

خوب است بدانید که حسین بنا عریض ترین بخش رودخانه زاینده رود را برای احداث سی و سه پل انتخاب کرد چرا که این بخش از رود دارای بستری کم عمق و وسیع بود و این امر روند ساخت پل را آسان می کرد، همچنین لازم به ذکر می باشد که در ساخت سی و سه پل عمدتاً از سنگ، آجر، گچ و ساروج استفاده شده است. نزدیکترین ایستگاههای مترو و اتوبوس، ایستگاه میدان امام حسین است که مسافت باقیمانده از آنجا تا میدان را میتوانید بهصورت پیاده یا با تاکسی طی کنید. آغامحمدخان، پس از فوت برادر، زن او را با طفلش، ابراهیم خان، به باباخان برادر زاده خود (پسر حسین قلیخان) که بعدها به فتحعلیشاه معروف گردید سپرد. ما از طریق بازار به این مسجد رسیدیم. بازار قیصریه یزد مربوط به اواخر قرن دوازدهم هجری قمری می باشد. در ضلع جنوبی مسجد، گنبد نظامالملک، ایوان جنوبی معروف به ایوان صاحب بههمراه دو مناره، دو شبستانِ چهلستون متعلق به جانشینان ملکشاه، ساختمانهای دوره آلمظفر در سمت مشرق و چهلستون عباسی مربوط به دوران صفویه در سمت مغرب وجود دارد. یکی از مشخصههای مهم مسجد ایرانی، وجود چهار ایوان در اطراف میدان اصلی مسجد میباشد که در مسجد جامع اصفهان نیز این سبک، پیادهسازی شده است.

منظور از تیمچه، کاروانسرای کوچکی است که در بطن بازارهای قدیمی واقع شده است. از هر دو ایستگاه تقریبا با ۱۵ دقیقه پیادهروی به آکواریوم اصفهان میرسید. نزدیکترین ایستگاه مترو به این مکان، ایستگاه مترو دکتر شریعتی ورودی ۱ و نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس مهرداد میباشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حملونقل عمومی آسان میسازد. ایستگاه میدان شهدا، نزدیکترین ایستگاه مترو به مسجد است. کلیسای وانک در 15 دی ماه سال 1310 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است. بنای اولیه مسجد جامع یزد در زمان آل بویه با نام مسجد عتیق ساخته شده است که در طی سالها بخش های دیگر نیز به مسجد اضافه شده اند و مسجد جامع نو نام گرفته است. اما این مطلب مسلم است که مکان مسجد جامع، در مقابل دروازه شهرستان یا دروازه شهر دوران پیش از اسلام است،و اولین مسجد جامع در این مکان ساخته شده است و از آنجایی که مسجد جامع در هر شهر بیش از یکی نمی تواند باشد، تمام ساخت و سازها در جهت گسترش فضای مسجد جامع شهر در طول تاریخ در همین مکان اتفاق افتاده است. مثلاً راههای رسیدن به این مکان از طریق مترو یا اتوبوس، نظر کاربران در مورد کیفیت این رستوران و البته مکانها و دسترسیهای دیگری در اطراف این رستوران که با "قابلیت کنکاش نشان" قابل مشاهده است. و برای عرضه اجناس ارزان قیمت مورد استفاده قرار نمی گرفته است .

نقش گل ها و رنگ های روشن را نمی توان نادیده گرفت. در گذشته کارهای اداری و قضایی ارمنی های جلفا در اماکن اداری انجام می شد. این کار در دهه اول محرم و چند روز قبل از تاسوعا انجام میشود. شما از طریق جاباما میتوانید تنها با واردکردن نام شهر اصفهان، تاریخ سفر و تعداد همراهان خود، انواع اقامتگاههای مناسب خودتان را پیدا کنید. البته متاسفانه تنها 13 تا از آنها تا به امروز دوام آورده و باقی ماندهاند. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم تا شما را به کلیسای وانک ببریم، پس همراهمان باشید! این مسجد از ابتدای تأسیس تا امروز به شکلهای مختلف دچار تغییروتحول شده و این تغییرات بهصورت ساخت بخشهای جدید، اصلاح و مرمت بوده است. کلیسای وانک اصفهان جزء جذابترین و متفاوتترین جاهای دیدنی اصفهان است. کلیسای وانک دارای تأسیسات مختلفی مانند موزه و کتابخانه است. در محوطه کلیسا توسظ زاون آیوازیان ساخته شده است. مرکز محله کلیسا وانک در محله جلفا اصفهان و در شهرستان اصفهان، ، خیابان حکیم نظامی، خیابان کلیسای وانک واقع شده است. این فرمانها متعلق به سدههای هفدهم تا نوزدهم میلادی و موضوع اکثر آنها دربارهٔ مهاجرت ارمنیان، دادن امتیازات تجاری و مذهبی به ارمنیان جلفا و چگونگی گرفتن مالیات از اهالی و تجار جلفایی است. اصطخری دربارهٔ یزد میگوید: «کثه مرکز یزد، شهری است درحاشیه کویر دارای هوای خوب و در عین حال واجد آسایش و تنعم شهرهای بزرگ است». شامل کتابهای منتشر شده دربارهٔ نسلکشی ارمنیان به زبانهای مختلف، نمونههایی از مکاتبات سلاطین عثمانی و غیره است. کلیسای وانک از زیباترین کلیساهای دنیاست و نقاشیهای این کلیسا سبب نامی شدن این کلیسا شده است. “خاچاطور کساراتسی” بعد از منصوب شدن به مقام خلیفه اعظم ارمنیان جلفای اصفهان، در سال 1630 میلادی سفری به اروپا داشت. این تندیسی از خاچاطور کساراتسی، اسقف اعظم ارامنه است. قسمتی از سردر صفحه ایوان کاشیکاری معرق شده است و جرزهای آن آجری رنگ میباشد.

این موضوع نشان میدهد که این مکان حتی پیش از اسلام هم یک مرکز مذهبی در قلب ایران بود و بهعنوان یک آتشکده مرکزی برای زرتشتیان بهحساب میآمد. محوطه داخلی خانه نیز به اتاق های پذیرایی بسیار زیبا و باشکوه اختصاص دارد و فضاهای اقامتی هم در اطراف حیاط بزرگ و به صورت مستطیل شکل قرار گرفته اند. خانه مشیرالملک از جمله خانههای اشرافی است که در زمان صفویه و برای استفاده شخصی خاندان مشیر انصاری ساخته شد. اما سفر به دنیای زیر آب دریا ها و اقیانوس ها ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، به همین خاطر در جهان آکواریوم های بسیاری به دست بشر ساخته شده و این امر را شبیه سازی کرده اند. در زیر آن نیز اهالی خانه در تابستان به صرف نهار و شام مشغول میشدند. و مسگرها در حجرههایشان، سر به زیر و پی در پی با چکش و مس، اثری بیبدیل را به وجود می آورند. برای اینکه بیشتر به اهمیت این عمارت پی ببرید، باید بگوییم که کاخ هشتبهشت در منطقهای از اصفهان قرارگرفته که عمارتها و کوشکهای سلطنتی زیادی در آن ساخته شدهبودند؛ اما بعد از گذر قرنها از پایان زمان ساخت این بناها، فقط عمارت هشتبهشت است که هنوز سرپا ایستاده و با معماری ویژهاش میزبان گردشگرانی از سراسر دنیاست. کاخ هشت بهشت طرحی هشت پهلو دارد و تلاش شده با توجه به نام کاخ، الگوها و نمادهایی از عدد هشت به اجرا درآورده شود. در این مطلب درباره کاخ هشت بهشت صحبت میکنیم.

قسمت مرکزی کاخ در چهار فاز ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است. کاخ هشت بهشت در چه زمانی ساخته شده است؟ میدان امیرچخماق در طول زمانهای مختلف یکی از میدانهای اصلی برای تجمع مردم یزد بوده است. در خیابان مسیری خاص برای افراد سواره تعیین شده بوده و در اطراف آن باغهایی بوده که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بوده، اما عموم مردم نیز میتوانستند از آنها استفاده کنند. امروزه تنها بناهایی مجوز احداث در بافت تاریخی را دارند که علاوه بر منطبق بودن با اصول و معیارهای معماری سنتی، با استفاده از مصالح متناسب با بافت و رعایت اصل بازگشتپذیری احداث شوند. شاید تصور کنید که جاذبههای تاریخی- مذهبی شهر اصفهان تنها مختص به مسجد شیخ لطف الله اصفهان و همچنین مسجد جامع امام اصفهان میشود. این کلیسا تنها در روزهای تعطیل رسمی چون اعیاد، عزاداریها و مناسبتهای معروف ارامنه تعطیل است. ارتفاع این بازار حدود چهار متر است. ما از میدان امام وارد بازار شدیم و به سمت شمال غرب رفتیم. در تغییراتی که در زمان پهلوی داده شد، این دو شیر را از محل خود نقل مکان کرده دو طرف پل خواجو قرار دادند و اکنون آنجاست.» در تکمیل این موضوع بر اساس شنیدهها استاد چنین میگویند که: «از مردم محلی شنیده یکی از این شیرها سابق در محل دروازه طوقچی قرار داشتهاست و بعد از تخریب دروازه تاریخی طوقچی، آن را به پل خواجو میآورند.». براین اساس مسجد دارای جایگاه ویژه ای در معماری اسلامی است. پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش میشوند و پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجارب کارشناس مربوطه درمان میشوند. شخصی به نام پیتر دلاواله جهانگرد ایتالیایی در رابطه با پل تاریخی اصفهان اینگونه نوشت: روی رودخانه زاینده رود، پلی از جنس آجر ساخته شده که دارای عرض بسیار زیادی است و از تمام پل های ساخته شده در رم عرض آن بیشتر است و همجنین طول آن 3 الی 4 برابر این پل ها می باشد.

خرید بلیط هواپیما یزد برای بازدید از این شهر زیبا ضروری است و حیف است که یک ایرانی به چنین شهر ارزشمند و زیبا در کشور خودش سفر نکرده باشد. که این تعداد حاکی از رونق و رفت و آمد تجار از شهرهای دیگر به یزد بود هاست. با بررسی موزهها اطلاعات خوبی درباره پیشینهی تاریخی ایران و آن شهر به دست خواهد آمد. هرچند با شروع دوره پهلوی، این رسم برچیده شد و پس از ویرانکردن گورها، میدان امیر چخماق دوباره به وضعیت سابق خود برگشت. در سال 1655 میلادی به دلایلی چون کوچک بودن فضای کلیسای اولیه، آن را تخریب کردند و شروع به ساخت بنای جدید کلیسا نمودند. بر سر در بازار تکیه زیبایی به روش بنای تکیههای یزد ساخته شد که یکی از نمادهای شهر یزد است. آنچه در حال حاضر بهعنوان مسجد جامع اصفهان شناخته میشود، ثمره قرنها تغییروتحول و بازسازی است. کوسه ها جاندارانی با بیش از 400 میلیون سال قدمت هستند که همچنان به عنوان فرمانروایان آب های اقیانوس ها و دریاهای کره زمین شناخته می شوند. و از این رو علاقه مندان به ظروف مسی این امکان را دارند. که انواع ظروف مسی را در بازار مسگرهای یزد پیدا کنند. که درحد فاصل خیابان قیام واقع شده است و در آن انواع مصنوعات مسی و فلزی از قبیل صنایع دستی تزئینی، ظروف آشپزخانه و ابزار آلات کشاورزی تهیه و عرضه می گردد. یکی از عللی که سبب شهرت و زیباسازی این کلیسا شده است؛ بحث نقاشیهای ظریف و ترکیب رنگهای خیره کننده کلیسای وانک است. آنچه بیش از هر چیز دیگری با شنیدن نام شیرکوه به ذهن میرسد این است که دلیل نامگذاری این کوه به شیر کوه چیست. از کاشی ها با نقوش و رنگ های متفاوت در مسجد استفاده شده است.

گردشگران به هنگام بازدید از سی و سه پل میتوانند، از تفرجگاههای اطراف آن که حال و هوای خاصی دارد، استفاده کنند. بازار دروازه مهریز از دیگر بازارهای قدیمی و تاریخی یزد می باشد که جهت آن شمالی-جنوبی می باشد. مجموعه زیبا و قدیمی بازار خان، حسینیه، آب انبار و حمام جنب آن معرف معماری گذشته این دیار می باشد. این بنای زیبا و جذاب در سال ۱۵۶ هجری قمری در مقیاس کوچک و متناسب با جمعیت آن دوره اصفهان ساخته شد که بهعنوان یکی از مهمترین عوامل گسترش و رشد شهرنشینی در آن دوران شناخته میشود. که گردشگران داخلی و خارجی زیادی هنگام حضور در این شهر به بازدید از آنها می پردازند. همه این زیبایی ها دست به دست هم داده تا گردشگران ساعت ها به تماشای حمام تاریخی ابوالمعالی یزد وقت بگذرانند و با استفاده از امکانات و تجهیزات هتل فرهنگ یزد خاطره هایی ماندگار و شبی مملو از آرامش با رزرو هتل فرهنگ برای خود بسازند. ایوان شاگرد هم که در ضلع شرقی مسجد جامع اصفهان قرار گرفته در دوره سلجوقیان ساخته شده است. در محدوده فوقانی در ورودی، دومین برج ناقوس کلیسا که کوچک تر از قبلی می باشد در محوطه ای مربع شکل قرار گرفته است و هر ضلع آن را 2.75 متر اندازه گرفته اند.

همین تدابیر، این باغ را به یکی از جاهای دیدنی اصفهان و ایران تبدیل کرده است. زمانی که پا در این محله می گذارید ،گویی زمان شما را به گذشتهای نه چندان دور برده است. آن ها حدودا 13 کلیسا احداث کردند که از نخستین بناهای ساخته شده در آن زمان کلیسای وانک بوده است. این کلیسا در طول تاریخ سیر تکمیلی داشته است و علاوه بر جنبهی مذهبی جایگاه والاتری نیز داشته است. با سفر به این شهر علاوه بر بازدید از جاذبههای تاریخی این شهر میتوانید بهترین غذاهای سنتی اصفهان را نیز تست کنید و سفر خوبی را بسازید. در اطراف این مسیر باغهای مختلفی وجود داشت که به سبک ایرانی طراحی شده و از ۴ بخش برخوردار بودن که به آنها چهار باغ گفته میشد. آن اطراف چندین رستوران سنتی و کافه هم هست، سراغ یکی از آنها بروید، غذا و خوراکی خوشمزهای سفارش دهید و کمی استراحت کنید تا خستگیتان در برود و دوباره به اصفهانگردی ادامه دهید. مقبره علامه مجلسی هم در همین زمان مرمت شد. برای بازدید از این موزه چیزی نزدیک به ۲ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. بازارهای قدیمی این شهر یکی از جاذبههای تاریخی آن به حساب می آید. علت این امر نیز پایبندی به اصول اعتقادی پاک نگاه داشتن عناصر چهارگانه طبیعت می باشد. برای صرف خوراکیها و نوشیدنیهای گوناگون وجود دارد.اما اگر به خوشمزهجات جدید علاقمندید و اهل ریسک کردن هستید حتما ترکیب حداقل در نگاه اول عجیب دوغ و گوش فیل را امتحان کنید که یک جورایی خوراکی مخصوص میدان نقش جهان است. هفتصد و ده جلد «کتاب خطی» است که نزدیک به دویست جلد آن تورات، انجیل و کتب مقدس است که به خط و زبان ارمنی بر روی پوست و کاغذ نوشته شدهاست. این غرفه در ۱۹۷۵ میلادی افتتاح شدهاست. از این مساحت، ۳۸۵۷ متر مربع آن مربوط به ساختمانها و بقیه متعلق به فضای سبز و باغ وانک است.

همچنین پایههای بازمانده بر دیوارهها نشان میدهند در قرون گذشته، این سازه دارای گنبدی دوار و بلند بوده است.عکس از ایمنا (عکاس: رسول شجاعی) بافت این بنا از جنس خشت خامی است که از ملات خاک رس، آهک، و ساقههای نی، ساخته شده است. این محله در محدودهی طرح ترافیک و زوج و فرد نیست و از اماکن مهم این محله میتوان به کافه رستوران هرمس، رستوران ارک آ، موزه موسیقی اصفهان، رستوران هانی، رستوران خوان گستر، رستوران صفه، رستوران سلف سرویس و بینالمللی سوف، مرکز خرید مریم، رستوران کباب خونه و مرکز خرید مارتین اشاره کرد. همچنین این سینما روشی جالب برای بازدید از اماکن دیدنی استانبول نیز محسوب میشود. این امر هم اکنون نیز به قوت خود باقی ست و ارمنی های جلفا برای انجام کار های اداری خود به این اماکن مراجعه می کنند. البته در دورههای تاریخی دیگر از جمله دوره ایلخانی، قاجار، دیلمیان و بهویژه صفویه و آل بویه هم تغییرات چشمگیری در آن ایجاد شد. مسجد جامع اصفهان که با نامهای دیگری چون مسجد جامع عتیق و مسجد جمعه هم شناخته میشود، از جمله بناهای این شهر است که شکوه و عظمت دورههای پیشین و نبوغ ایرانیان را به بینندگان یادآوری میکند فراموش نکنید در سفر به اصفهان حتما به عالی قاپو اصفهان سر بزنید. البته کتیبهها، سردر، حوض و گاوچاه موجود در آن هم از نظر تاریخی و معماری بسیار ارزشمند است و توجه علاقهمندان به معماری و تاریخ را به خود جلب میکند. محله جلفا در اصفهان در واقع محل سکونت ارامنه مهاجر بوده است. و محل فروش صنایع دستی قدیمی و سنتی محسوب می شود. میدان مذکور مثل برخی از میدانهای کشور تا پیش از دوره پهلوی به محل دفن مردگان تبدیل شده بود و عدهای از مردم به بهانه وجود حسینیه و خیروبرکت آن، جسد اموات خود را در اینجا به خاک میسپردند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.