مزایای شگفت انگیز استفاده از چدن چیست؟


هر آشپزی ارزش غذایی که برای مدت طولانی استفاده می کند را می داند. شاید شما هم از ظروف چدنی استفاده کرده باشید و متوجه کیفیت عالی آن شده باشید.

در این مقاله از کارمادیو تصمیم گرفتیم مزایای قابلمه چدنی، نحوه نگهداری و مراقبت از آنها، نقاط ضعف آنها و مزایای قابلمه چدنی را بررسی کنیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چدن چیست؟

چدن فلزی آلیاژی است که عنصر اصلی آن آهن است. برخی افراد فکر می کنند که چدن 100٪ آهن است. چدن از ذوب آلیاژهای آهن-کربن تولید می شود. چدن دو تا چهار درصد کربن دارد و همچنین حاوی مقادیر کمی آلیاژ منگنز، سیلیکون و ناخالصی هایی مانند فسفر و گوگرد است.

برای تهیه چدن، سنگ آهن را در کوره قرار دهید تا ذوب شود، سپس آهن مذاب را داخل آن بریزید و کمی صبر کنید تا سفت شود و به شمش تبدیل شود. سپس این شمش ها در قالب های نهایی ذوب می شوند تا چدن ایجاد شود.

مزایای ظروف چدنی

امروزه یکی از دلایل استفاده از ظروف چدنی، تخریب ناپذیری آن است. شما می توانید حتی ظروف آسیب دیده و زنگ زده را بازیابی کنید. سطح نچسب روی چدن را می توان بارها از طریق فرآیندی به نام چاشنی ترمیم کرد.

1: آنها ذاتاً محصولات غیر چسبنده هستند

غذاهای آهنی به طور طبیعی محصولات غیر چسبنده هستند. و اگر فرآیند فعلی در این ظروف به درستی انجام شود سطحی نچسب ایجاد می کنند و نسبت به سایر ظروف غیر چوبی کارایی بیشتری دارند.

2: تمیز کردن آسان

یکی دیگر از مزایای ظروف چدنی، سهولت در نظافت آنها نسبت به سایر ظروف است. ظروف چدنی به دلیل داشتن سطح نچسب بسیار راحت تر از آلومینیوم و شیشه تمیز می شوند.

ظروف چدنی شامل پخت و پز روی هر سطحی قابل انجام است ظروف چدنی را می توان روی آتش، اجاق گاز، فر، کباب پز، اجاق هیزمی و حتی گریل قرار داد. طراحی بادوام و حفظ حرارت به این معنی است که می توانید این ظروف را به راحتی از اجاق گاز به فر منتقل کنید.

حتی در کمپ تفریحی نیز می توانید اجاق آهنی را روی هیزم قرار دهید زیرا این طرح اجاق به آن آسیبی نمی رساند. البته به یاد داشته باشید که نباید غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، لیمو و ... را در ظرف فلزی بپزید، زیرا غذاهای اسیدی با آهن موجود در ظرف واکنش داده و طعم فلزی ایجاد می کنند.

3: مقرون به صرفه است

قیمت ظروف چدنی در بازار معمولاً مقرون به صرفه است. دلیل قیمت مناسب این ظروف استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت است. در کنار قیمت مناسب ظروف چدنی، ماندگاری آنها بسیار بالاست و نگران تعویض هر ساله این ظروف نباشید.

4: گرما را به خوبی هدایت می کنند.

آشپزهای حرفه ای به دلیل انتقال حرارت و حفظ حرارت، غذاهای مورد علاقه آنها ظروف چدنی است. مواد ضخیم مورد استفاده برای تولید ظروف چدنی به آنها اجازه می دهد گرمای بیشتری را ذخیره کرده و غذا را برای مدت طولانی تری گرم نگه دارند.

5: در اشکال و اندازه های مختلف ارائه می شود

محبوب ترین اشکال این ظروف، ظروف چدنی است. اما چدن برای انواع تابه، توری، بشقاب پیتزا، تابه و ... استفاده می شود.

6: آهن خونی با صفحات چدن عرضه می شود

برخی از پزشکان برای دریافت آهن بیشتر، پختن غذا را در تابه های آهنی توصیه می کنند. زیرا در هنگام پخت به داخل غذا نفوذ می کند. پختن غذا در تابه های چدنی تا 18 میلی گرم آهن در هر وعده غذایی بدن را تامین می کند. این یکی از مهمترین مزایای ظروف فلزی است.

معایب مبلمان آهنی چیست؟

ظروف چدنی با تمام مزایای خوبی که در بالا به آنها اشاره کردیم دارای معایبی نیز هستند که در ادامه توضیح داده شده است

وزن سنگین

آنها واکنشی هستند.

آنقدر داغ هستند که توانایی سوزاندن آنها افزایش می یابد.

آنها به زمان بیشتری برای گرم کردن نیاز دارند.

دسته های تابه ها و قابلمه های چدنی بیش از حد گرم می شوند.

در این ظرف نمی توانید گوشت سرخ شده و غذاهای اسیدی و نوشیدنی های گازدار بپزید. همچنین این ظرف برای آب گرم مناسب نیست.

اگر می خواهید از ظروف چدنی استفاده کنید، حتما از چدن استفاده کنید زیرا چدن با آهن واکنش نمی دهد، نیازی به چاشنی ندارد و زنگ نمی زند.

دیگ چدنی برای پخت و پز چه نوع غذایی مناسب است؟

در تابه های چدنی می توانید انواع غذاها را برای سرخ کردن، برشته کردن، تفت دادن و آب پز بپزید. برخی از مطالب خواندنی درباره غذاهایی که می توانید با غذاهای حاوی آهن درست کنید عبارتند از:

گوشت

انواع کیک

سبزیجات خام

تهیه انواع نان

لازانیا با پیتزا

تخم و نیم نژاد

اگر قصد دارید ظرف چدنی را در فر قرار دهید، مراحل زیر را دنبال کنید

فر را با دمای 450-500 درجه فارنهایت گرم کنید.

تابه را به صورت وارونه در فر قرار دهید و یک ورقه آلومینیومی نسبتا بزرگ زیر تابه قرار دهید تا روغن از تابه نشت نکند.

نیم ساعت زمان بدهید تا غذا بخورد. اگر کمی دود می کند نگران نباشید، زیرا این طبیعی است.

فر را خاموش کنید و صبر کنید تا ظرف در فر خنک شود.

روش های تشخیص سرویس اتو اصلی چیست؟

وزن چدن

ظروف چدنی اصلی بسیار سنگین است و بلند کردن آن با یک دست غیرممکن است. این یکی از راه های بسیار ساده برای تشخیص چدن واقعی از تقلبی است.

یک ماهیتابه چدنی حدود 8 پوند وزن و 12 اینچ دارد.

قسمت بیرونی تابه چدنی

راه دیگر برای تشخیص چدن واقعی از تقلبی این است که کف تابه چدنی را بررسی کنید.

تابه های چدنی قدیمی سه تا چهار برش یا فرورفتگی دارند. این فرورفتگی ها باعث می شود که تابه ها روی صفحه گرمایش الکتریکی آسان تر قرار گیرند. امروزه ماهیتابه های جدید دارای کفی مقعر برای پخش گرما هستند.

ظروف چدنی

تابه های چدنی اصل به صورت یک تکه تولید می شوند و دسته ها کاملا به تابه متصل می شوند. اگر دستگیره ها پیچ شده باشند، به احتمال زیاد ظروف مورد نظر شما چدن اصل یا چدن مرغوب نیست.

سطح چدن

رنگ چدن باید خاکستری تیره یا سیاه باشد و سطحی تمیز و براق داشته باشد. در و لبه قابلمه نیز باید از فلز مشکی باشد. داخل گلدان‌های فلزی باید دارای سوراخ‌های گرد بوده و در لمس خشن باشد. زنگ اول به راحتی زنگ می زند.

نکته مهم در استفاده و نگهداری از ظروف چدنی

برای عمر طولانی هر نوع دستگاهی، باید دستورالعمل های نگهداری و تعمیرات خاصی را رعایت کنید. با نگهداری و مراقبت مناسب می توانید سال ها از مزایای ظروف چدنی خود بهره مند شوید.

با انجام کارهای زیر عمر کانتینر را افزایش دهید:

روی تابه یا قابلمه روغن بمالید و شروع به پختن کنید.

ظروف چدنی را در آب گرم و صابون بشویید و با حوله کاغذی کاملا خشک کنید تا زنگ نزند.

پس از تمیز کردن ظروف چدنی، چند قطره روغن (از نوع مهم نیست) به کف ظروف ریخته و داخل و خارج آن را با یک پارچه نخی یا دستمال کاغذی پاک کنید.

برای شستن ظروف چدنی از سیم ظرفشویی و اسکرابرهای خشن خودداری کنید.

غذا را با قاشق های پلاستیکی یا چوبی در ظرفی بریزید، تفت دهید و تفت دهید.

سعی کنید ظروف چدنی را در ماشین ظرفشویی نشویید.

از خیساندن این ظروف برای مدت طولانی، مثلاً یک شبه، خودداری کنید، زیرا باعث زنگ زدن ظروف می شود.

ظروف چدنی را روی هم نچینید، زیرا ممکن است ته بشقاب را خراش دهند.

ظرف فلزی را در جای خشک و خنک قرار دهید.

صحبت پایانی در مورد مزایای ظروف چدنی

در این مقاله در مورد مزایای ظروف چدنی، معایب ظروف فرفورژه، نحوه تشخیص چدن اصل، نکات مهم نگهداری و غذایی که می توانید در آنها بپزید به تفصیل با شما صحبت کردیم.

اکنون می توانید برای اطلاعات مفید به مقاله دیگری در سایت کارمادیو به نام انواع قوطی و کاربرد آن ها مراجعه کنید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.