ساختار و آناتومي پوست و آگاهي از شگفتي هاي منحصر به فرد آن

پوست يكي از خاص ترين ساختارهاي خلقت است!
آناتومي پوست (فيزيولوژي پوست)
اگر با آناتومي پوست آشنا هستيد، حتما مي دانيد كه ساختار آن چقدر شگفت انگيز است! پوست انسان حدود دو متر مربع مساحت دارد و بزرگترين اندام بدن است و وزن آن حدود 2.5 كيلوگرم است. پوست بدن يك ساختار قوي است كه به عنوان يك سپر محافظ در برابر استرس، گرما، سرما، ويروس ها و ميكروب ها عمل مي كند.
از نظر فيزيولوژيكي، پوست به عنوان يك اندام حسي داراي ميليون ها سلول عصبي است كه از بدن محافظت مي كنند. به عنوان يك عضو خارجي بدن و متصل به محيط خارجي، داراي خواص خود ترميمي و بازسازي شگفت انگيزي است. بخشي از ضخامت پوست است، با توجه به عوامل محيطي و ژنتيكي متفاوت است و معمولا بين 1.4 تا 4 ميلي متر متغير است.
آناتومي پوست را نشان مي دهد
اهميت درك آناتومي پوست براي حفظ سلامت و شادابي
دانستن آناتومي پوست علاوه بر توجه به نكات بهداشتي براي سلامت پوست، به زيبايي و ماندگاري پوست نيز توجه ويژه اي دارد و نكات مورد نياز براي پيشگيري يا كشف علل بيماري را ساده مي كند.
جوانسازي پوست يكي از مشكلات افراد به خصوص خانم هاست. قبل از يادگيري روش هاي زيباسازي و پاكسازي پوست، بهتر است ساختار پوست را بشناسيد و سپس نحوه مراقبت از آن را بياموزيد. آيا براي يك سفر هيجان انگيز به بافت پوست آماده ايد؟
همچنين بخوانيد : روش هاي مرطوب كننده و نرم كننده پوست (روش هاي خانگي و طبيعي)
پوست مانند بافت يك كيك لايه اي است!
اگر به فيزيولوژي پوست علاقه مند هستيد، مي دانيد كه پوست از قسمت هاي زيادي تشكيل شده است، اما به طور كلي مي توان آنها را به سه لايه اصلي تقسيم كرد كه هر كدام عملكرد خاصي دارند.
لايه اول: اپيدرم
لايه بيروني پوست را در زبان پزشكي و علمي اپيدرم يا در لغت عاميانه اپيدرم مي نامند. وظيفه اين لايه محافظت از بدن در برابر عوامل خارجي و تولد و توليد سلول هاي جديد است. شايد نام كراتين، نام اين پروتئين معروف را شنيده باشيد، خوب است بدانيد كه كراتين در اين لايه قرار دارد.
اپيدرم از دو نوع سلول تشكيل شده است. گونه زنده اي كه بازال نام دارد و مسئول توليد مثل در اين قسمت است زيگوت نيز ناميده مي شود. نوع دوم به سلول هاي نكروزه و قرنيه معروف است.
لايه جوانه حاوي كراتينوسيت و ملانوسيت است. رنگدانه هاي پوست در قسمت ملاتونيست قرار دارند. ملاتونين مسئول تعيين رنگ پوست انسان است. هر چه اين عدد بيشتر باشد، پوست تيره تر است.
لايه جوانه حاوي سلول هاي مودار، دانه اي و شفاف است. روش تولد به اين صورت است كه با تقسيم سلولي از لايه ژرمينال، پايين ترين لايه اپيدرم، سلول جديدي در عرض 24 ساعت تشكيل مي شود و اين سلول پر از آب به لايه بالايي حركت مي كند. اين سلول ها در عرض دو هفته به لايه شاخي مي رسند و در آنجا آب از دست مي دهند و به سلول هاي مرده تبديل مي شوند. سلول هاي مرده پوست در لايه شاخي توسط پروتئين احاطه شده اند. دوباره، ظرف دو هفته، اين سلول هاي مرده خشك از لايه شاخي به بالا رانده مي شوند. روي سطح پوست قرار مي گيرد و پس از حمام از پوست جدا مي شود.
همچنين بخوانيد : مهمترين دلايل ريزش مو چيست؟
به اين ترتيب هميشه پوست را تجديد مي كند.
لايه دوم: چرم
در زير اولين لايه پوست درم قرار دارد. اين لايه از كلاژن و الاستين تشكيل شده است كه مواد لازم براي شكل اپيدرم لازم براي تولد را فراهم مي كند. آيا مي دانيد چرا پوست انعطاف پذيري و خاصيت ارتجاعي دارد؟ اين به دليل وجود الاستين در اين لايه است. اين لايه به دليل وجود رشته هاي عصبي وظيفه انتقال اطلاعات حسي دريافتي از خارج از بدن به اعصاب را بر عهده دارد.
شما بايد با كلمه كلاژن آشنا باشيد. با دانستن آناتومي پوست، متوجه خواهيد شد كه كلاژن فيبري مسئول استحكام و جواني پوست است. بنابراين ما با اين لايه توليد كلاژن سروكار داريم.
وجود گيرنده هاي عصبي در اين ناحيه ما را به انرژي لمس مجهز مي كند. ميليون ها گيرنده عصبي در اين ناحيه وجود دارد. اين گيرنده ها وظيفه انتقال اطلاعات دريافتي توسط سلول هاي مغز را بر عهده دارند. فوليكول هاي مو و همچنين غدد عرق و مويرگ ها در اين قسمت قرار دارند.
لايه سوم: زير جلدي يا هيپودرم
در واقع اين قسمت با پوست متفاوت است و محل ذخيره چربي و رگ هاي خوني است. اين لايه پوست را به ماهيچه ها و استخوان ها متصل مي كند و همچنين عايق حرارتي بدن است. اكنون كه ساختار پوست را شناختيم، علاوه بر درك اندازه آن، مي توانيم بهتر از اين اندام گرانبها محافظت كنيم.
مراقبت از پوست در خانه يا حرفه اي؟ مشكل اينجاست!
استفاده از لوازم آرايشي و بهداشتي مرغوب، سلامت لايه اپيدرمي را تضمين مي كند و استفاده از مواد بي كيفيت به اين لايه آسيب مي رساند. بنابراين هميشه از پاك كننده ها، لايه بردارها و حتي مرطوب كننده هاي مناسب و اصلي استفاده كنيد.
همچنين بخوانيد : معرفي بهترين كرم هاي لايه بردار صورت
استفاده از شوينده هاي نامناسب، عامل مرطوب كننده طبيعي به نام NMF را كه در لايه بيروني موجود است از بين مي برد و باعث خشك شدن پوست مي شود.
همچنين كمبود آب كافي و همچنين افزايش سن باعث تغيير ميزان آب در سلول هاي پوست مي شود، پوست خلوص خود را از دست مي دهد، اما با استفاده از روش هاي درماني، آب از دست رفته و رطوبت سلول هاي پوست جبران مي شود. براي حفظ سلامت، طراوت و زيبايي پوست مي توانيد از دستورالعمل هاي خودمراقبتي و همچنين استفاده از درمان هاي خاص بهره مند شويد. با توجه به نوع پوست و وضعيت سلامتي خود از روش هاي ذكر شده در زير استفاده كنيد.
با مراقبت هاي شخصي، درمان هاي خانگي از پوست خود مراقبت كنيد
براي داشتن چهره اي جوان و شاداب مي توانيد كارهاي روتين و روزانه انجام دهيد. ورزش منظم، رژيم غذايي سالم، استفاده از ميوه ها و سبزيجات تازه، نوشيدن آب و ساير مايعات و رعايت اصول بهداشتي همگي مي توانند به سلامت پوست كمك كنند. علاوه بر اين، استفاده از ضد آفتاب، استفاده صحيح از لوازم آرايشي از برندهاي شناخته شده و پايه هاي ارگانيك؛ آسيب به پوست را كاهش مي دهد و از عواقب منفي جلوگيري مي كند.
استفاده از خدمات زيبايي حرفه اي
در حالي كه درست است كه با رعايت اصول اوليه و داشتن يك سبك زندگي سالم مي توانيد پوستي سالم داشته باشيد، اما بهتر است از پاكسازي عميق، توليد كلاژن، ترميم و بازسازي استفاده كنيد زيرا گاهي اوقات آسيب پوست يا نتايج دائمي مورد نياز است. در اين صورت مي توان از روش تخصصي تري استفاده كرد.

https://fatemehhabashi.com/skin-anatomy/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.